måndag 26 januari 2015

Rosaskimrande glasögon, Arizona style

Det finns en tendens att bara minnas det som var bra, och att glömma det som var sämre. Jag försöker påminna mig själv om det lite då och då. Jag har en tendens att minnas det platser jag bott på, som jag nu saknar, som de bästa platserna på jorden.

Jag flyttade till Arizona 1998. Nu när jag tänker på Arizona kommer jag ihåg milda morgnar med fågelkvitter (tänk svensk sommarmorgon) och varma, lata dagar flytandes i poolen. De första fyren åren pluggade jag på grundnivå (fil. kand.), så det var mycket frihet också.

Varm fredag eftermiddag i maj, tentan avklarad, hela helgen öppen. Oh so nice.

Sommarlov. Kanske ta en eller två kurser. Flyga hem till Sverige med British Airways (någon mer som kommer ihåg deras "porslin" i knallblått och rosa i finaste plast?), bunkra lösgodis och ostbågar, pussa på systersonen, och sen tillbaka till Az.

Happy Hours med 1 dollar small pizzas och öl. Långa promenader med jycken. Shopping. Äta ute.

Old Chicago, home of the 1 dollar pizza. Later 2 dollar pizzas.
Source: http://www.city-data.com/businesses/966129264-old-chicago-tucson-az.html

Men, jag kommer också (objektivt) ihåg att jag tyckte det var jobbigt att anpassa sig och att kalla det för "hemma" de första tre åren. Maten var egentligen kass och smaklös (jag säger bara: Arby's), det kostade 8 kr i minuten att ringa Sverige, och det gick inte att promenera någonstans utan man skulle åka bil överallt. Så fort vi klev utanför ytterdörren klev vi in i bilen.

Fråga mig om jag saknar Arizona? Yes I do.

Cheers/J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar