lördag 24 januari 2015

6 månader i Sverige - Reflektioner (kanske del 1)

Jag flyttade till Arizona 1998 med en (grön, hårdskal) resväska för att studera.

27 juni 2014 landade vi på Landvetter: Jag + Amerikansk make + 2-åriga tvillingpojkar + fyra resväskor. Bohag från ett 220 km hus i en container skeppades via Alfa.

Nu har vi varit på plats lite drygt sex månader. På många sätt har flytten varit lättare än jag trodde. Det är också några saker som gör det svårt att återanpassa sig (olika för mig och för maken).

Barnen tror jag är rätt nöjda. Snö eller pool gör inte så stor skillnad, så länge det är action.


  • Mörkret är jobbigt för M. Han bryr sig inte om snö/regn/kyla (otroligt egentligen, uppväxt i AZ och med resten av livet levt i CA) men att inte se solen (eller ens himlen) vissa dagar tär på honom. 
  • Vi saknar inte bilarna. Njuter av att promenera en timme för att nå vår destination. Gröna parker (nu vita) och gå-vänligt (förutom cyklisterna, helt galna).
  • Vardagslivet är tyngre, på gott och ont. På gott, se tidigare punkt. Negativa: får bara med sig halva listan hem från mataffären, jag kan inte bära mer än 10 kg! Mediciner och läkarbesök för barnen är inte centraliserade - måste till flera olika ställen för att slutföra något. Lunch-stängt, fika-stängt, sorry I am out on vacation (när jobbar man här?)
  • Mitt jobb är frustrerande (don't ask) jämfört med jobbet i CA. Vissa delar självklar bättre, andra delar signifikant sämre. 
  • Träffar inte släkten så ofta som vi skulle vilja då vi bor väst och de bor öst. Då vi inte har bil måste vi hyra (dyrt!) eller ta tåg (3-åriga tvillingpojkar!), both of which feels pretty prohibitive given the low salary level here. 
  • Sverige ÄR byråkratiskt. Men jag tycker att vi har fått mycket och bra hjälp överallt (Skatteverket, Försäkringskassan, mitt jobb) - undantaget är faktiskt banken. Otaliga bankbesök, de har ingen koll, och vi har slösat mycket tid på att förklara och för att få hjälp. 
  • Älskar att bo centralt; några minuters gångavstånd till jobb, mataffär, och dagis. Restauranger runt hörnet. Folk och action hela tiden. 
Jag reflekterar vidare.

Cheers/J 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar