söndag 1 februari 2015

Böcker

Jag älskar att läsa böcker. Helst deckare, men kan läsa en biografi eller roman ibland. Har försökt mig på populärvetenskapliga böcker om ekonomi eller naturvetenskap någon gång, men tröttnar fort. Jag läser så mycket fack-texter på jobbet att hjärnan vill nog ha det lite roligare på kvällarna.

Första 10-12 åren i USA läste jag uteslutande på engelska - både på jobbet och mina kriminalromaner. När jag kände att jag började tappa svenskan slog ja över till svenska böcker på fritiden. Lättare sagt än gjort. 

Jag släpade pocketböcker i resväskan vid varje tillfälle. När mamma eller syrran kom på besök så hade jag beställt böcker på Adlibris och fått hemskickade till mammas adress. Köpte lite böcker via nätet (finns inte mycket att välja på). Försökte mig på läsplatta, kändes krångligt (då).

Bästa med Göteborg? STADSBIBLIOTEKET!

Det öppnade våren (april) 2014 efter en lång tids stängning för ombyggnad. Perfekt tajming!


Göteborgs stadsbibliotek
Source: http://www.feskebloggen.se/2014/04/recension-nya-stadsbibblan.html
Jag beställer böcker via deras hemsida, de plockar ihop dem, skickar en email till mig, och jag går och hämtar. Bästa servicen någonsin!

Finns en lekhörna för kidsen. Förra sommaren hängde de här ganska mycket, men de har börjat växa ifrån den nu.

Mini, för 0-3-åringarna
Source: http://www.ilovegoteborg.se/goteborg_barnen.asp
Men vi lånar högar med böcker till dem med, både på svenska och på engelska. Najs!

Cheers/J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar